Allmänna villkor
Allmänna Villkor
Artikel 1 – Definitioner
I dessa villkor avses med:
- Ångerrätt: Tidsperioden inom vilken konsumenten kan utnyttja sin rätt att avbryta avtalet.
- Konsument: En fysisk person som inte agerar inom ramen för sin affärs- eller yrkesutövning och ingår ett distansavtal med företagaren.
- Dag: Kalenderdag.
- Långtidsavtal: Ett distansavtal som avser en serie produkter och/eller tjänster, där leverans- och/eller mottagningsförpliktelser sprids över tid.
- Varaktigt medium: Varje medel som gör det möjligt för konsumenten eller företagaren att lagra information som är riktad till dem personligen på ett sätt som möjliggör framtida åtkomst och oförändrad reproduktion.
- Distansavtal: Ett avtal som ingås inom ramen för ett av företagaren organiserat system för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster där endast kommunikationsmedel på distans används fram till och med att avtalet ingås.
- Företagare: Den fysiska eller juridiska person som erbjuder produkter och/eller tjänster på distans till konsumenter.
Artikel 2 – Företagarens identitet
- Företagsnamn: Bergfeldt Stockholm
- Webbplats: www.bergfeldt-stockholm.se
- E-post: info@bergfeldt-stockholm.se
Artikel 3 – Tillämpning
Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från företagaren och för varje distansavtal och beställning mellan företagaren och konsumenten.
Artikel 4 – Erbjudandet
- Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller sker under särskilda villkor, anges detta uttryckligen i erbjudandet.
- Alla produkter och tjänster beskrivs noggrant för att möjliggöra en korrekt bedömning.
Artikel 5 – Avtalet
Ett avtal ingås när konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller tillhörande villkor.
Artikel 6 – Ångerrätt
- Konsumenten kan säga upp avtalet inom 14 dagar efter mottagandet utan att ange skäl.
- Under denna period ska konsumenten hantera produkten och förpackningen varsamt.
Artikel 7 – Kostnader vid ångerrätt
Returkostnader är konsumentens ansvar. Återbetalning sker senast 14 dagar efter mottagandet av returen.
Artikel 8 – Undantag från ångerrätten
Företagaren kan undanta vissa produkter eller tjänster från ångerrätten om detta uttryckligen anges i erbjudandet.
Artikel 9 – Priser
- Angivna priser inkluderar inte eventuella tullavgifter eller moms vid import.
- Företagaren kan ändra priser baserat på skatteändringar.
Artikel 10 – Garanti
Företagaren garanterar att produkterna uppfyller avtalet och specificerade krav på kvalitet och användning.
Artikel 11 – Leverans och utförande
- Leverans sker till den adress som konsumenten angivit.
- Leveranstiden är högst 30 dagar om inget annat anges.
Artikel 12 – Långtidsavtal
Konsumenten kan säga upp långtidsavtal när som helst med en månads uppsägningstid.
Artikel 13 – Betalning
Konsumenten är skyldig att betala inom den tidsfrist som anges i avtalet.
Artikel 14 – Klagomålshantering
Klagomål ska skickas till företagaren och behandlas inom 14 dagar.
Artikel 15 – Tvister
Svensk lag gäller för alla avtal mellan företagaren och konsumenten.
Artikel 16 – CESOP
Betalningsuppgifter kan registreras i det europeiska CESOP-systemet enligt ny lagstiftning från 2024.